Brev:
Madvaner - 2 år, 3 mdr.
9. juni 2010
Alder:
2 år, 3 mdr.
Madvaner - 2 år, 3 mdr.
Hej Helen.
Først vil jeg kort sige, at der er rigtig mange ting, der bare fungere super godt omkring vores dreng. Men det der bekymrer mig, drejer sig om hans madvaner.
Jeg har altid været meget opmærksom på hvilket mad han har fået (jeg ville/vil jo gerne give ham den rette næring og nødigt at han blev kræsen...) Da han var lille ville han rigtig hurtigt spise selv, og spiste meget med fingrene. Da han gerne ville selv, var det meget fuldkornspasta, ris, kartofler i ovnen og kogte grøntsager. Vi fik meget fars, farsbrød, bøf eller frikadeller. Da han var yngre, var han meget vild med kød - og spiste kun det, hvis der var det på tallerknen. Så da han var lille gjorde vi ofte det, at han først fik fuldkornspasta og grøntsager og derefter kød.
I dag har vi ofte skåle med forskelligt stående på bordet – og forsøger at lægge lidt forskelligt på hans tallerken, og han har i en periode kunnet spise lidt af hvert. I perioder spiste han den ene dag en masse pasta, den næste en masse gulerødder, dagen efter kun kød osv. Men nu har han bestemt sig for, at han ikke vil spise kød. Så når han får sin tallerken sorterer han kødet (og evt. grøntsager han ikke vil have) fra og lægger dem på bordet. Han siger "Mig kan ikke li´ mor.
I starten var jeg helt rolig og tænkte, at det er bare lige i dag - i morgen spiser han garanteret kun kød. Jeg ville for alt i verden ikke gøre et problem og nummer ud af det med at spise. Da han var lille oplevede jeg nemlig, at hvis vi koncentrerede os rigtig meget om, hvad han spiste og hele tiden opfordrede ham, ville han slet ikke spise. Omvendt hvis vi glemte at have fokus på ham og blot sad og spiste, snakkede og hyggede os, så gled maden ned.
Men nu har der været en lang periode hvor han ikke rigtig vil spise kød. Han spiser kun risret, (måske lasagne) og færdigkøbt paneret kød: fx kyllingnuggets og fiskepinde (hvilket jeg ikke er særlig stolt af :)). Det er en kamp at få ham til at spise bare 5 skefulde lasagne – og vi ender ofte i sådan en ”Haribo-pædagogik” med, at hvis han spiser en skefuld lasagne, får han en nød eller lign.
Så jeg vil rigtig gerne have gode råd i forhold til at få (gen)etableret gode spisevaner.
Mit spørgsmål drejer sig også om i hvor høj grad der skal være regler for spisning. Skal vi fx have frikadeller og pasta – så spiser han blot en masse pasta og går udenom frikadellerne. Jeg synes det er meget svært at tvinge mad i vores barn.
Jeg har engang læst, at børn skal tilbydes en masse forskelligt mad – og det synes jeg også vi gør. Jeg har læst at hvis man blot ved, at der er noget på bordet barnet kan lide, så skal de nok blive mætte. Men den tanke har efterhånden udviklet sig til, at han enten spiser ris eller pasta. Og vi er forfaldet til, at han i højere og højere grad styrer hvad vi spiser – enten spiser vi de få retter han vil have – eller også koger vi pasta, så vi ved han får noget. Dertil får han så nogle dage disse ”fantastiske” fiskepinde/nuggets.
Vi har egentlig besluttet, at han skal spise det der er på bordet – og hvis han levner gemmes det til hvis han er sulten senere. Men det er lettere med kogte pastaer end med lasagne :).
Den samme vilje gør sig gældende ved frokost i weekenden. Hjemme vil han blot spise rugbrød med leverpostej, smør, smøreost eller æg. Andet pålæg dur ikke, men i dagplejen spiser han alt. Hvilket jo tydeligt fortæller at det handler om de regler vi har for spisningen.
Vi er fastbesluttet på at hjælpe vores søn til ikke at blive alt for kræsen – men vil bare gerne have et par input til hvordan vi bedst gør det!
Med venlig hilsen
mor